top of page

Information från möte med skolledningen 2022-03-04


Närvarande:

Rektorerna Charlotta Malmberg och Sofia Walka

VFF: Karl-Henrik Rognefjord, Anna Grahn, Maria Brygg

Elevens val. Högstadiet.

  • I slutet av terminen brukar det vara ”elevens val” dagar.

  • De elever jag pratat med, upplever dessa som meningslösa. De tycker att de sitter av tiden. Om man inte är sportintresserad kan man kolla film?! Känns inte ok en fin försommardag att sitta inne.

  • Kan man ha värdegrunds-arbete eller teambuilding-aktiviteter?

  • På annan skola håller lärare och elevråd i dessa dagar med vandring, cykeltur och tävlingar lärare mot elever mm.

Svar från skolan:

  • Olika aktiviteter i de olika stadierna hålles i slutet av terminen när betygen var satta

  • Pedagoger kommer med förslag och planerar, ”mord i historien”, musik och sport är mycket populärt. Eleverna kommer själva med förslag.

  • De senaste 2 åren, under pandemin, har det varit svårt att genomföra på vanligt sätt.

  • Tävlingar mot elever förekommer oftast

Vikarie

Tacksamma för mycket bra vikarie i SV denna termin. Joel hoppas han får vara kvar även till våren.

Svar från skolan: Roligt att han är uppskattad, han är kvar i annat uppdrag.

Bättre belysning på skolgården kvällstid önskas

  • Det finns många mörka hörn att gömma sig i, speciellt när man natt-vandrar märker man detta.

  • Kanske skulle rörelsebelysning vid ömma punkter kunna hjälpa?

  • Gärna även skyltar som talar om att mopeder inte är tillåtna inne på skolgården.

Svar från skolan:

  • Vi blev ombedda att ta detta direkt med teknik & fastighet, Robert Lindqvist på Höganäs kommun.

  • Det meddelades att det tyvärr är mycket skadegörelse att rapportera på måndagarna, tar både onödig tid och ekonomiska resurser i anspråk.

Besök av Kristina Pålsson och räddningstjänsten brukar vara bra

  • De talar om för eleverna vad som kan hända om man fördärvar på skolan.


Svar från skolan:

  • De besöker skolan både när något hänt och vid planerade tillfällen.

Hur arbetar man på Vikenskolan för att förebygga kränkande särbehandling, utanförskap, mobbning?


Svar från skolan:

  • Åtgärdstrappa enligt skollagen

  • Information utskickad på Tieto, ska även ligga på hemsidan.

  • Barn väljer inte egna platser i klassrum, gruppmedarbetare etc. för att främja inkluderande samarbete. Det arbetas med rutiner, spårbruk

När man har ett ”case” där elever upplever kränkande särbehandling etc. vad har man då för handlingsplan/action?

Svar från skolan: Se svaret ovan


Klassfotografering, VFF fick en insändare publicerad 4 december i HD

Nils Hyllienmark (M) med i utbildningsnämnden, bekräftar att fotograferingen till stor del drogs tillbaka pga GDPR men också att det i dag är upp till skolledningen själva att besluta om skolfotografering.

Svar från skolan:

Ledningen på skolan funderar på att införa fotograferingen igen och då antagligen utan de individuella bilderna

Avsaknad av klasslistor, även denna punkt var med i insändaren

När det gäller klasslistorna så informerar Nils om att skolan ska dela ut dessa på begäran.


Svar från skolan:

Skolledningen bekräftar detta och säger att alla föräldrar som önskar kan skicka ett mail till Frida.wictor@hoganas.se eller Maria.Hallberg@hoganas.se på skolan för att sedan hämta ut den på plats. Listorna mailas inte för att minimera digital spridning.

Replik från VFF: I och med vår insändare och våra argument i dag så är det tydligt att det finns behov om att förtydliga rättigheterna och att man kan begära ut klasslistorna.


Komplex IT-struktur

Bakgrundsinfo: Se nedanstående pdf-fil för bakgrund kring frågan om Höganäs kommuns krångliga flora av system, appar och hur dessa används inkonsekvent inom skolan:


  • Vi pratade även med Nils om den komplexa IT-strukturen med många olika plattformar och funktioner som skolorna i Höganäs kommun använder. Vi poängterar vikten av att upprätthålla en enkelhet i strukturen för eleverna så de ska känna en trygghet i var informationen finns, de måste också kunna lita på att alla lärare använder systemen på samma sätt så att inte någon lärare lägger upp info på annat sätt eller på annat ställe.

  • Ett annat argument kopplat till komplexiteten är att vårdnadshavare har svårt att hänga med, det finns elever som klarar av att planera sitt skolarbete och som arbetar med framförhållning utan att vårdnadshavare behöver jaga. Det finns elever som är beroende av att vårdnadshavare stödjer och planerar deras arbete, med dagens systemuppbyggnad så krävs att eleven lämnar ut sitt lösenord till vårdnadshavaren eller att man loggar in tillsammans för ta del av prov och läxor i planeringen.

  • Här skapar IT-tröskeln en orättvisa då man kan argumentera att dessa elever inte har samma förutsättningar pga IT-strukturen. Det finns plattformar med betydligt bättre funktionalitet, tex skulle en enkel funktion som en push-notis kunna genereras till vårdnadshavaren när läraren lägger in ett prov i kalendern.

Svar från skolan:

  • Skolledningens svar är att vi för stunden får jobba med vad vi har, man kan inte styra en lagen om offentlig upphandling (LOU) till exakt vad man vill. De ska göra vad de kan för att vara ännu tydliga både internt med lärare och till elever och föräldrar.


Föreläsningar

  • Skolledningen informerade om att de redan sedan innan pandemin har planerat 3 tillfällen med föreläsningar med olika teman.

  • VFF som också ordnar föreläsningar kommer att samordna med skolan så att teman och tid anpassas.

Klassträffar

  • Klassträffar beräknas återupptas i samband med terminstarten och hålls i slutet av aug/början sept.


Öppet hus

  • Det kommer att hållas öppet hus under våren för att visa upp etapp 2 av skolbygget, troligen i maj, detaljerad information kommer via Edlevo.

    • VFF kommer troligen stå där med bord för att informera om verksamheten.

Comments


©2022 Vikenskolans Föräldraförening. 

bottom of page